Když víš něco lépe, řekni to i ostatním

Český jazyk

Tento předmět zaujímá stěžejní postavení ve výchovně vzdělávacím procesu na prvním stupni ZŠ. V životě i ve škole se dítě potřebuje účinně dorozumívat slovem i písmem. Zaměříme se na to, aby se děti uměly domluvit s lidmi, porozumět textům a instrukcím, sdělit svůj postoj nebo pocit a pochopit záměry a postoje druhých, zvládat dorozumívací situaci a vyjednat své záležitosti, citlivě vnímat literární díla a krásu kolem sebe.

 

Učebnice: Alter, Český jazyk pro pátý ročník, Čítanka pro pátý ročník, mimočítanková četba dle vlastního výběru;

 

ZÁŘÍ                - stavba slova (str. 5-7)

                          - slova příbuzná (str. 9)

                          - předpony roz-, bez-, od-, nad-, … (str. 10-16)

                          - význam slov (str. 18-21)

                          - sloh: popis předmětu (str. 17), líčení zážitků (str.36)

                          - čtení: báseň lyricko-epická, drama (str. 5-13)

                         

ŘÍJEN              - slovní druhy (str. 22-23)

- slovesa, slovesný způsob - oznamovací, rozkazovací,

  podmiňovací (str. 25-35)

- sloh: popis prac. postupu (str. 24), líčení zážitků (str.36)

- čtení: poezie, sbírka básní, nácvik recitace (str. 14-34)

 

LISTOPAD     - skladba – základní větné členy /podmět, přísudek/ (str.37-44)

- shoda přísudku s podmětem (str. 46 – 53)

- sloh: dopis (str. 45), krátké textové zprávy – SMS (str. 54)

- čtení: próza – povídka, pověst, pohádka (str. 35-55)

 

PROSINEC     - shoda přísudku s několikanásobným podmětem (str.55-56)

 -procvičování, opakování (str. 57 – 62)

- sloh: vypravování (str. 63)

- čtení: román; Vánoce – zvyky, obyčeje (str. 56-66)

 

LEDEN            - podstatná jména – rod, číslo, pád (str. 64-65)

- podstatná jména rodu mužského – vzory (str. 66- 76)

- podstatná jména rodu ženského – vzory (str. 77- 80)

- podstatná jména rodu středního – vzory (str. 82- 87)

- shrnutí o podstatných jménech (str. 88)

- sloh: líčení zážitků – zima (str. 71)

- čtení: recitace básní, dobrodružná literatura (str. 67-91).

 

ÚNOR              - přídavná jména – druhy (str. 89 – 91)

- skloňování přídavných jmen tvrdých (str. 93- 95)

- skloňování přídavných jmen měkkých (str.96- 100)

- sloh: vypravování, osnova vypravování (str. 81, 92)

- čtení: příběhy o zvířatech, historický román, přísloví (str.92-108)

 

BŘEZEN         - skloňování přídavných jmen přivlastňovacích (str. 102-104)

- stupňování přídavných jmen (str. 105-106)

- zájmena – poznávání, druhy (str. 108-110)

- skloňování vybraných zájmen já,ty,se,my,vy,ten,náš …(str.111-16)

- sloh: líčení zážitků – jaro (str. 101), vypravování (str. 107)

- čtení: A. Dvořák, K.H. Mácha – život a dílo (str. 109- 121)

 

DUBEN            - číslovky – druhy, skloňování (str. 118- 124)

- skladba – stavba věty, přívlastek (str. 126 -130)

- souvětí – věty hlavní a vedlejší (str. 131 – 135)

- sloh: dopis (str. 117), oznámení (str. 125)

- čtení: Národní divadlo, J.K.Tyl (str. 121 – 138)

 

KVĚTEN         - skladba – opakování a procvičování (str. 136 – 140)

- neohebné slovní druhy – příslovce (str. 142 – 145)

- předložky (str. 146 – 148)

- spojky (str. 150 – 151)

- sloh: zpráva (str. 141), líčení zážitků – léto (str. 149)

- čtení: K.J. Erben, J. Foglar (str. 139- 161)

 

ČERVEN         - částice, citoslovce (str. 152 -4)

- přímá řeč (str. 156 – 159)

- závěrečné opakování (str. 160 – 163)

- sloh: báseň (str. 155)

- čtení: K.Čapek (162 -179)

 

 

 

 

 

© 2011 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si www stránky zdarma!Webnode