Tento předmět zaujímá stěžejní postavení ve výchovně vzdělávacím procesu na prvním stupni ZŠ. V životě i ve škole se dítě potřebuje účinně dorozumívat slovem i písmem. Zaměříme se na to, aby se děti uměly domluvit s lidmi, porozumět textům a instrukcím, sdělit svůj postoj nebo pocit a pochopit záměry a postoje druhých, zvládat dorozumívací situaci a vyjednat své záležitosti, citlivě vnímat literární díla a krásu kolem sebe.
Učebnice: Alter, Český jazyk pro pátý ročník, Čítanka pro pátý ročník, mimočítanková četba dle vlastního výběru;
ZÁŘÍ - stavba slova (str. 5-7)
- slova příbuzná (str. 9)
- předpony roz-, bez-, od-, nad-, … (str. 10-16)
- význam slov (str. 18-21)
- sloh: popis předmětu (str. 17), líčení zážitků (str.36)
- čtení: báseň lyricko-epická, drama (str. 5-13)
ŘÍJEN - slovní druhy (str. 22-23)
- slovesa, slovesný způsob - oznamovací, rozkazovací,
podmiňovací (str. 25-35)
- sloh: popis prac. postupu (str. 24), líčení zážitků (str.36)
- čtení: poezie, sbírka básní, nácvik recitace (str. 14-34)
LISTOPAD - skladba – základní větné členy /podmět, přísudek/ (str.37-44)
- shoda přísudku s podmětem (str. 46 – 53)
- sloh: dopis (str. 45), krátké textové zprávy – SMS (str. 54)
- čtení: próza – povídka, pověst, pohádka (str. 35-55)
PROSINEC - shoda přísudku s několikanásobným podmětem (str.55-56)
-procvičování, opakování (str. 57 – 62)
- sloh: vypravování (str. 63)
- čtení: román; Vánoce – zvyky, obyčeje (str. 56-66)
LEDEN - podstatná jména – rod, číslo, pád (str. 64-65)
- podstatná jména rodu mužského – vzory (str. 66- 76)
- podstatná jména rodu ženského – vzory (str. 77- 80)
- podstatná jména rodu středního – vzory (str. 82- 87)
- shrnutí o podstatných jménech (str. 88)
- sloh: líčení zážitků – zima (str. 71)
- čtení: recitace básní, dobrodružná literatura (str. 67-91).
ÚNOR - přídavná jména – druhy (str. 89 – 91)
- skloňování přídavných jmen tvrdých (str. 93- 95)
- skloňování přídavných jmen měkkých (str.96- 100)
- sloh: vypravování, osnova vypravování (str. 81, 92)
- čtení: příběhy o zvířatech, historický román, přísloví (str.92-108)
BŘEZEN - skloňování přídavných jmen přivlastňovacích (str. 102-104)
- stupňování přídavných jmen (str. 105-106)
- zájmena – poznávání, druhy (str. 108-110)
- skloňování vybraných zájmen já,ty,se,my,vy,ten,náš …(str.111-16)
- sloh: líčení zážitků – jaro (str. 101), vypravování (str. 107)
- čtení: A. Dvořák, K.H. Mácha – život a dílo (str. 109- 121)
DUBEN - číslovky – druhy, skloňování (str. 118- 124)
- skladba – stavba věty, přívlastek (str. 126 -130)
- souvětí – věty hlavní a vedlejší (str. 131 – 135)
- sloh: dopis (str. 117), oznámení (str. 125)
- čtení: Národní divadlo, J.K.Tyl (str. 121 – 138)
KVĚTEN - skladba – opakování a procvičování (str. 136 – 140)
- neohebné slovní druhy – příslovce (str. 142 – 145)
- předložky (str. 146 – 148)
- spojky (str. 150 – 151)
- sloh: zpráva (str. 141), líčení zážitků – léto (str. 149)
- čtení: K.J. Erben, J. Foglar (str. 139- 161)
ČERVEN - částice, citoslovce (str. 152 -4)
- přímá řeč (str. 156 – 159)
- závěrečné opakování (str. 160 – 163)
- sloh: báseň (str. 155)
- čtení: K.Čapek (162 -179)
Slůňata z 5.A
Základní škola, příspěvková organizace, Václava Talicha 1855 Most 434 01417639241